Diarree bij uw konijn
Diarree komt bij konijnen bijna nooit voor. Wat vaak diarree wordt genoemd, zijn eigenlijk vastgeplakte keutels. Een konijn produceert twee soorten keutels: gewone keutels en blinde-darmkeutels (caecotrofen). Deze laatste zijn zachter, donkerder, natter en zijn zeer vitaminerijk. Konijnen eten deze weer op.

Oorzaken van plakpoep of diarree bij uw konijn:
Plakpoep kan veroorzaakt word door problemen in de voeding, in het gewicht, aan het gebit, aan de gewrichten, aan de rug, aan de blaas. Kortom, er zijn veel oorzaken mogelijk. Waterdunne diarree wordt meestal veroorzaakt door een darmparasiet. Dit komt meestal bij jonge konijnen voor.

Wat zijn de gevolgen van plakpoep bij uw konijn?
Wanneer uw konijn geen blinde-darmkeutels meer kan of wil eten, krijgt hij vaak vitaminetekort waardoor hij ziek wordt. Bovendien trekt de plakpoep in de vacht vliegen aan welke eitjes leggen in de bevuilde vacht. Deze eitjes ontwikkelen zich tot maden die uw konijn zullen aanvretenBij waterdunne diarree bestaat al gauw het gevaar van uitdroging.

Hoe behandelen wij diarree bij uw konijn?
Plakpoep kan snel leiden tot grote problemen. Het is dus verstandig om snel actie te ondernemen en samen met de dierenarts te zoeken naar een oorzaak en oplossing. Zorg vooral dat uw konijn in de tussentijd schoon en droog blijft. Vooral waterdunne ontlasting kan gevaarlijk zijn omdat uw konijn uitdroogt. Ook als hij niet of nauwelijks eet en drinkt is het beter om met uw konijn langs te komen. We kunnen ook een ontlastingsonderzoek doen om te kijken of uw konijn een parasitaire infectie heeft. Deze is relatief eenvoudig met medicatie te behandelen, maar gaat nooit vanzelf weg!
VRAAG VANDAAG NOG EEN GRATIS TELEFONISCH ADVIES AAN!
DRS. IAN VAN ALPHEN
Dierenarts
Expert in geneeskunde van konijnen en knaagdieren

Afgestudeerd aan de Universiteit van Gent